Nadwozia współczesnych samochodów znacznie różnią się od starych modeli FORDA, FIATA czy też samochodu DKW. Ponieważ nadwozie jest jednocześnie konstrukcją nośną, wykonanie jego jest bardzo staranne i skomplikowane. Nowoczesne nadwozie samochodu osobowego składa się z około 2000 różnych części. Dopiero zwiedzając fabrykę samochodów osobowych można bez trudu zrozumieć, że wyprodukowanie nowego typu nadwozia jest pracą długotrwałą i niezwykle kosztowną.

W większości samochodów błotniki tylne i przednie można odkręcić i wymieniać. Również zderzaki i listwy ozdobne wlotu powietrza są przykręcane i można je odejmować.

Nadwozia prawie wszystkich samochodów wykonane są ze specjalnej blachy stalowej, dającej się łatwo tłoczyć (tzw. blachy głęboko tłocznej). Blacha taka w przypadku wygniecenia daje się również dobrze wyklepywać jest ciągliwa i dobrze się spawa. Z uwagi na niewielką grubość blachy używanej do budowy nadwozia (od 0,75 do 1,2 mm) spawanie ewentualnych uszkodzeń wymaga jednak umiejętności i wprawy. Z eksploatowanych w Polsce samochodów tylko P-70 ma nadwozie z tworzywa sztucznego (tzw. duroplastu). Nadwozie to jest również bardzo wytrzymałe, lecz przy poważniejszych uszkodzeniach trzeba wymieniać poszczególne części, które w sposób prosty łączone są specjalnymi śrubami. Wszystkie szyby w nadwoziu samochodu muszą być z tzw. szkła bezpiecznego. Jest to szkło specjalnie hartowane, które w razie wypadku nie powoduje okaleczenia pasażerów, ponieważ pękając rozsypuje się na małe kryształki. Szyby takie produkują specjalne wytwórnie, znajdujące się w większych miastach.

Ciekawe wpisy na temat samochodów i motoryzacji:

Author:

Related Post

top