Zezwolenia na transport ponadgabarytowy
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Zezwolenia na transport ponadgabarytowy

Na której z osób, przynajmniej w minimalnej części interesującej się motoryzacją, nie zrobi wrażenia ogromna ciężarówka z potężnym ładunkiem? Australia to jedyny kraj na świecie, gdzie można spotkać takie potwory określane mianem Road Trains. I choć w Europie próżno ich szukać, można czasem spotkać samochody przewożące ogromne ładunki, dla których czasami trzeba nawet zdemontować infrastrukturę drogową.

Transport ładunków nienormatywnych, bo o nich tu mowa, oprócz samego sprzętu wymaga rozpoznania jeszcze jednej bardzo ważnej kwestii do uregulowania – zezwolenia na transport ponadgabarytowy.

Ciągnik wykorzystywany w transporcie ponadgabarytowym

Zezwolenia na transport ponadgabarytowy to dokumenty, które uprawniają wykonującego transport przewoźnika do jego realizacji w sytuacji, gdy właściwości ładunku przekraczają standardowe normy w zakresie jego wagi lub przynajmniej jednego z wymiarów. Można powiedzieć, że wyróżniamy dwa rodzaje zezwoleń pod względem czasu ich obowiązywania: zezwolenia stałe i jednorazowe. Jeżeli zaś chodzi o cechy przewożonego ładunku można powiedzieć, że wyróżniamy zezwolenia na przekroczony dopuszczalny wymiar (przynajmniej jeden) lub na przekroczoną dopuszczalną wagę.

Z uwagi na jasno określone przepisy, które dość łatwo zresztą można wyszukać w internecie, wydawać by się mogło, że podstawową przeszkodą w wykonywaniu transportu ponadgabarytowego może być kwestia dysponowania specjalistycznym sprzętem – finansowanie zarówno własne jak i obce jest w takim przypadku dość kosztowne. Niestety brak znajomości przepisów regulujących temat takiego rodzaju transportu również pozostawia wiele do życzenia, jako realna przeszkoda dla świadczenia tego rodzaju usług. Przeglądając fora tematyczne o transporcie często można się natknąć na wypowiedzi różnych osób na temat transportu ponadgabarytowego. Część wypowiadających się przynajmniej ma świadomość funkcjonowania specjalnych przepisów regulujących tę kwestię, jednak wielu forumowiczów przejawia niestety zupełną ignorancję w tej sprawie, choć trudni się właśnie świadczeniem usług transportowych, które nawet jako tak zwane standardowe regulowane są przecież osobnymi przepisami, stąd można by domniemywać, że na tej samej zasadzie powinno się mieć świadomość istnienia przepisów dotyczących transportu ponadgabarytowego w osobny sposób regulujących tę kwestię. Niestety wiele osób nie ma nawet świadomości, gdzie szukać odpowiedzi na podstawowe pytania, do których należą również zezwolenia na transport ponadgabarytowy. To bardzo często przekłada się na niedoinformowanie w kwestii dopuszczalnych wymiarów przewożonego na samochodzie ładunku przyjętych jako dozwolone standardowo czy chociażby wagi takiego ładunku. Ta ostatnia sprawa, czyli waga ładunku, ściśle wiąże się z kategorią DMC – dopuszczalna masa całkowita, czyli waga pojazdu z ładunkiem. Choć wagi samochodów są różne, bardzo często pospolicie przyjmuje się, że standardowo dopuszczalna waga ładunku to 24t, co do samej zasady jest błędem, ponieważ faktyczna dopuszczalna waga ładunku jest różnicą DMC i wagi samego pojazdu.

Z pozoru zatem mogłoby się wydawać, że kwestie poruszane powyżej są zwyczajnymi truizmami, jednak wystarczy zajrzeć na kilka forów transportowych, aby przekonać się, że wielu realizujących zarobkowo transporty przewoźników ma dość nikłe pojęcie na temat przewozu ładunków ponadgabarytowych, nie wspominając już o kwestii, gdzie należy się zwrócić w sprawie wydania zezwolenia na transport ponadgabarytowy w Polsce, a tym bardziej w Niemczech lub Hiszpanii czy w innych krajach europejskich.

Ciekawe wpisy na temat samochodów i motoryzacji:

Author:

Related Post

top