Motoryzacja i Transport

Zbiornik paliwa i przewody paliwa

Zbiornik paliwa wykonany jest zwykle z blachy stalowej. W celu ochrony przed rdzewieniem, zbiorniki są wewnątrz ocynkowane lub pokryte specjalnym lakierem, który nie rozpuszcza się w benzynie. Wewnątrz zbiornika znajdują się poprzeczne przegrody wzmacniające jego ścianki i zapobiegające nadmiernym uderzeniom paliwa o ścianki zbiornika podczas gwałtownych ruchów samochodu. Pojemność zbiorników paliwa jest zwykle tak dobrana, […]

Zasady działania i budowa silnika dwusuwowego

Ponieważ w silniku jednocylindrowym, dwusuwowym suw pracy wykonywany jest tylko w czasie połowy obrotu wału korbowego, następne pół obrotu wału korbowego wykonywane jest przez koło zamachowe lub przeciwciężar. W dwucylindrowym silniku dwusuwowym korby na wale korbowym przestawione są względem siebie o 180 °. Pozostałe cylindry nie wykonują pracy. Jeżeli w pierwszym cylindrze trwa suw pracy, […]

Zasady działania i budowa silnika czterosuwowego

Najprostszy silnik, uruchomimy przez naciskanie ręką. Naciskając na tłok, powodujemy jego przesuwanie pionowo w dół. Ponieważ z tłokiem w sposób zawiasowy połączony jest korbowód, to liniowy (posuwisty) ruch tłoka zostanie przez korbowód i korbę zamieniony na obrotowy (kolisty) ruch wału korbowego. Przesunięcie tłoka z najwyższego położenia w dół, powoduje tylko pół obrotu wału rozrządu.

W jaki sposób silnik porusza samochód po jezdni

Podobnie jak w samochodzie P-70 z silnika (który umieszczony jest w przedniej części samochodu) wyprowadzono dwie półosie. Ruch obrotowy tych półosi powoduje obroty kół. Dla przykładu koła owiązano sznurem, a sznury te, opasowując koła, zaczepione są drugimi końcami do kołków wbitych w jezdnię. Jeżeli teraz uruchomimy silnik, to obracające się koła nawijać będą sznur i […]

Urządzenie wyrównawcze (kompensacyjne)

Ponieważ skład mieszanki wytwarzanej przez gaźnik elementarny zmienia się w miarę zmiany położenia przepustnicy, konieczne jest zastosowanie specjalnego urządzenia wyrównawczego (kompensacyjnego). Działanie tego urządzenia polega na utrzymywaniu stałego składu mieszanki paliwa z powietrzem, niezależnie od chwilowego położenia przepustnicy. Wyrównywanie składu mieszanki odpowiednio do podciśnienia panującego w danej chwili w gardzieli gaźnika można uzyskać przez: 1) […]

Urządzenie rozruchowe

Przy uruchamianiu silnika, rozrusznik obraca wał korbowy bardzo powoli (około 40 do 100 obr/min). Szybkość przepływu powietrza w gardzieli jest wtedy bardzo mała, a podciśnienie w rurze ssącej stosunkowo niewielkie. Rozpylanie i odparowanie paliwa przebiega bardzo powoli. Aby ułatwić rozruch silnika, należy znacznie wzbogacić mieszankę w chwili jego uruchamiania, tak aby była ona 3 do […]

Urządzenie garażu dla samochodu

Przechowywanie samochodu bez garażu (na wolnym powietrzu) jest przyczyną systematycznego niszczenia wszystkich jego urzą¬dzeń. Klimat Polski różni się zasadniczo od klimatów takich krajów, jak np. Włochy, gdzie samochód przez cały rok może być przechowywany bez garażu. Ciągłe zmiany atmosferyczne, słońce, deszcz i wiatr już po kilku miesiącach zniszczą nie tylko lakier, lecz również opony i […]

Urządzenie biegu jałowego

Podczas jałowego biegu silnika, lub przy niewielkim obciążeniu, przepustnica w gaźniku jest prawie całkowicie przymknięta. Przy przymkniętej przepustnicy w gardzieli gaźnika panuje tak małe podciśnienie, że z rozpylacza głównego prawie w ogóle nie wydostaje się paliwo. Zadanie wytwarzania mieszanki paliwowej w ograniczonych ilościach spełnia w tym czasie urządzenie biegu jałowego. Jako miejsce wytwarzania mieszanki podczas […]

Urządzenia sterowania samochodem i jego mechanizmami

Przyglądając się samochodom eksploatowanym obecnie w Polsce, łatwo można zauważyć, że wszystkie urządzenia sterowania są bardzo podobne, a często nawet identyczne w różnych samochodach. Obroty koła kierownicy powodują skręt kół przednich, a w czasie jazdy skręcanie całego pojazdu. Dźwignia zmiany biegów służy do sterowania skrzynką biegów — włączania żądanego przełożenia. Przeznaczenie dźwigni zmiany biegów jest […]

Urządzenia i części składowe układu zasilania

Zbiornik paliwa służy do magazynowania i prze-wożenia paliwa w samo-chodzie. Przewody paliwa doprowadzają paliwo ze zbiornika do gaźnika (lub pompy paliwa). Pompa paliwa podaje paliwo zassane ze zbiornika do gaźnika. Na pompie paliwa umieszczony jest zwykle filtr i osadnik oczyszczający paliwo. Mieszanka paliwa płynnego z powietrzem wytwarzana jest w gaźniku, do którego doprowadza się oczyszczone […]

Uruchamianie silnika

Uruchomienie silnika gaźnikowego zależy nie tylko od sprawnie działającego układu zapłonowego, ale również od temperatury silnika i temperatury powietrza zassanego do wnętrza cylindrów. Warunkiem uruchomienia silnika jest właściwy skład mieszanki palnej oraz małe opory wewnętrzne silnika. Jeżeli opory te będą zbyt duże, to ciśnienie spalin, powstających w wyniku spalenia mieszanki palnej w jednym cylindrze, obróci […]

Układ kierowniczy

Zadanie układu kierowniczego polega na umożliwieniu zmian kierunku jazdy samochodu przez odpowiednie zmiany ustawienia kół przednich. Kołami przednimi samochodu nie można skręcać w taki sposób, jak przy wozie korlnym, lecz każdym oddzielnie. Osią obrotu koła kierowanego jest oś zwrotnicy. Wydawać by się mogło, że wystarczy połączyć koło lewe z kołem prawym za pomocą cięgła lub […]

Układ hamulcowy

Sprawnie działające hamulce samochodu decydują często o życiu kierowcy. Zadaniem układu hamulcowego jest zatrzymywanie, niezawodne zmniejszanie szybkości oraz unieruchamianie samochodu na postoju. Pozornie wydawałoby się, że wykonanie bardzo dużych hamulców zapewni bardzo krótką drogę hamowania samochodu. Tak jednak nie jest. Ograniczona przyczepność kół do nawierzchni drogi oraz masa rozpędzonego samochodu powodują, że droga hamowania samochodu […]

Układ chłodzenia silnika i ogrzewanie wnętrza pojazdu

Po pewnym czasie pracy, silnik tak nagrzałby się, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego, każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza to ciepło do .otaczającego samochód powietrza. Za każdym jadącym samochodem pozostaje struga nagrzanego powietrza i […]

Świece zapłonowe

Rodzaj zastosowanej świecy zapłonowej w dużym stopniu wpływa na całą pracę silnika. Nie wolno do silnika stosować dowolnej świecy, lecz jej rodzaj dobierać ściśle według wskazań instrukcji obsługi samochodu. Główna elektroda świecy wkręcona jest w izolator ze specjalnej porcelany. Obudowę izolatora (rys. IV-29) tworzy metalowy kadłub. Świeca zapłonowa powinna mieć odpowiednią dla danego silnika tzw. […]

Smarowania silnika

Przynajmniej raz na dzień lub po przebiegu każdych 300 km, należy sprawdzać poziom oleju w misce olejowej silnika. Do sprawdzania poziomu oleju w silniku służy specjalny pręt wskaźnikowy. Aby sprawdzić poziom oleju w misce olejowej silnika, należy ustawić samochód poziomo i zatrzymać silnik, po czym odczekać pewien czas, aby olej ściekł ze ścian komory korbowej. […]

Smarowanie silnika

Czy siła występującego tarcia zależy może od wielkości trących się powierzchni? Na gładkiej desce (np. na desce do prasowania) leżą dwie cegły (rys. II-20a). Przy pewnym ukośnym ustawieniu deski, obydwie cegły zaczną się zsuwać równocześnie. Można również cegłę postawić zupełnie pionowo, najmniejszą płaszczyzną na desce. Powtórzone doświadczenie przekona nas, że przy pewnym takim samym położeniu […]

Smarowanie przekładni głównej i mechanizmu różnicowego

Do smarowania przekładni głównej i mechanizmu różnicowego stosuje się takie same oleje przekładniowe, jak do skrzynki biegów. Latem stosuje się oleje PL lub SPL, a zimą PZ lub SPZ. Jeżeli samochód jest wyposażony w przekładnię główną o zazębieniu hipoidalnym, należy stosować specjalne oleje hipoidalne. Poziom oleju sprawdza się i uzupełnia co 3000 km. Po przebiegu […]

Silniki elektryczne w samochodzie

Prąd z instalacji elektrycznej samochodu (tzn. z akumulatora lub z prądnicy) zasila i napędza różne silniki elektryczne. Największy z nich to rozrusznik; a mniejsze, to silniki wycieraczek szyb, wentylatora, nagrzewnicy itp. Przeznaczeniem rozrusznika jest obracanie wału korbowego podczas uruchamiania silnika samochodu. W czasie rozruchu rozrusznik musi pokonać dość duże opory (tarcie wewnętrzne, sprężanie mieszanki, tłoczenie […]

Samochody bez ramy podwozia

Wiele współczesnych samochodów nie ma w ogóle ramy podwozia. Zadanie ramy podwozia spełnia wówczas bardzo wzmocniona podłoga samochodu, która zespawana w jedną konstrukcję ze słupkami pionowymi i dachem tworzy nadwozie samonośne. Przy takim rozwiązaniu zawieszenia kół przednich i zawieszenie kół tylnych połączone jest bezpośrednio z dolną częścią nadwozia (np. w samochodzie FIAT 600). Pośrednie rozwiązanie […]

Rury ssąco-wydechowe i tłumiki

W samochodach sportowych i wyścigowych każdy cylinder ma własny gaźnik, dzięki czemu uzyskuje się lepsze napełnianie cylindrów. Jednakże gaźnik jest urządzeniem dość kosztownym. W samochodach użytkowych stosuje się jeden gaźnik na cztery lub sześć cylindrów. Niektóre silniki 8-cylin-drowe i silniki o cylindrach przeciwległych wyposażone są w dwa gaźniki. Mieszanka przepływa z gaźnika do cylindrów przez […]

Rozrząd

Każdy z zaworów otwiera się i zamyka co drugi obrót wału korbowego. Na przykład zawór ssący zamknięty jest podczas suwu sprężania i suwu wydechu, to znaczy w czasie jednego pełnego obrotu wału korbowego. Takie sterowanie każdym z zaworów uzyskuje się przez zastosowanie przekładni zębatej pomiędzy wałem korbowym a wałem rozrządu. Ponieważ koło zębate na wale […]

Regulacja i obsługa sprzęgła

W miarę zużywania się okładzin ciernych sprzęgła, metalowa tarcza dociskająca osiadać będzie coraz głębiej w kierunku koła zamachowego. W wyniku tego jałowy skok pedału sprzęgła będzie się stopniowo zmniejszać. W przypadku nie regulowania wielkości jałowego skoku pedału sprzęgła, mogłoby się zdarzyć, że sprzęgło byłoby zawsze częściowo wyłączone i pracowało z poślizgiem. Zasada regulacji jałowego skoku […]

Przechowywanie nie eksploatowanego samochodu

Jeżeli np. w okresie zimy samochód nie jest używany, należy go odpowiednio zabezpieczyć w następujący sposób. Przez otwór świecy wlewamy do każdego cylindra łyżkę czystego oleju silnikowego, a następnie, nie włączając zapłonu, korbą rozruchową (lub rozrusznikiem, jeżeli do silnika nie przewidziano korby rozruchowej) obracamy wał korbowy w celu rozprowadzenia oleju na gładzi cylindrowej. Ponieważ wilgoć […]

Produkcja benzyny

Innym sposobem otrzymywania benzyny jest produkcja benzyny syntentycznej z węgla i wodoru. Pierwiastki te tworzą tzw. związki węglowodorowe, będące składnikami benzyny i wszystkich frakcji ropy naftowej. Benzyna jest cieczą łatwo parującą i wydzielającą duże ilości ciepła przy spalaniu. Przez spalenie 1 kG benzyny można uzyskać około 11 000 kilokalorii ciepła. Ciężar właściwy benzyny wynosi od […]

Prądnica

Zadaniem prądnicy jest wytwarzanie prądu elektrycznego nie tylko w celu zasilania całej instalacji elektrycznej, ale również w celu doładowania akumulatora. Wiemy już z poprzedniego opisu, że przecinanie linii magnetycznych przez przewodnik wywołuje w tym przewodniku prąd elektryczny. Wyobraźmy sobie drut miedziany wygięty w ramkę, jak pokazano na rysunku IV-12a. Końce drutu przymocowane są do dwóch […]

Pompa przyspieszająca

Podczas gwałtownego otwarcia przepustnicy, zanim zostanie odpowiednio zwiększony wypływ benzyny z rozpylaczy, gaźnik przez krótki okres czasu dostarczałby zbyt ubogą mieszankę. Wskutek tego opóźnienia w dostosowaniu mieszanki do zmiennego położenia przepustnicy, silnik zamiast od razu przyspieszyć swój bieg, zmniejszałby krótkotrwale prędkość obrotową wału korbowego. Aby zapewnić dostateczną „zrywność” silnika w chwili gwałtownego otwierania przepustnicy, należy […]

Pompa paliwa

Przeznaczeniem pompy paliwa jest zasysanie paliwa ze zbiornika i tłoczenie go do gaźnika. W układach zasilania silników gaźnikowych stosuje się pompy przeponowe. Elementem ssącym i tłoczącym jest elastyczna przepona. Przepona składa się z dwóch lub trzech krążków cienkiego tworzywa nie rozpuszczającego się w benzynie. Przepona ściśnięta jest na obwodzie pomiędzy kołnierzami górnej i dolnej części […]

Podwozie samochodu osobowego

Zespoły samochodu, a głównie mechanizmy napędu i mechanizmy jezdne, umocowane są do ramy podwozia, która jest jakby sztywnym kręgosłupem całego pojazdu. Rama podwozia wykonana jest w kształcie centralnej rury biegnącej wzdłuż samochodu lub też tworzy konstrukcję zespawaną z podłużnych i poprzecznych belek, wytłoczonych z blachy stalowej. Do ramy podwozia przymocowane jest z góry nadwozie samochodu, […]

Oświetlenie samochodu

Z uwagi na bezpieczeństwo ruchu każdy samochód powinien być wyposażony w następujące oświetlenie. a. Co najmniej dwie lampy umieszczone w jednym poziomie na przodzie pojazdu po obu jego bokach, każda dająca trzy rodzaje świateł, a mianowicie: 1) białe, nierażące (tzw. światła pozycyjne), zwane często niewłaściwie światłami postojowymi lub miejskimi; 2) białe (lub żółte przeciwmgielne) opuszczone […]

Olej olejowi nie równy

Użytkując samochód, należy smarować dobierając oleje ściśle według instrukcji fabrycznej. Instrukcje samochodów pochodzenia zagranicznego polecają stosowanie olejów według klasyfikacji SAE (Society of Automobile Engineers). W klasyfikacji olejów według SAE liczba przy literach charakteryzuje lepkość oleju. Im liczba ta jest większa tym olej ma wyższą lepkość. Oznaczenia SAE-10 do SAE-70 oznaczają grupę olejów silnikowych. Oznaczenia SAE-80 […]

Kierowca-amator – mbcadproject.pl

We współczesnym społeczeństwie człowiek na każdym kroku styka się z maszynami, silnikami, automatami i innymi urządzeniami technicznymi. Wśród tej skomplikowanej techniki użytkowej, samochód jest jednym z częściej spotykanych urządzeń. Poznanie samochodu staje się potrzebą życia codziennego, bez względu na zamiłowania i wykonywany zawód. Kierowca-amator nie potrzebuje znać szczegółów budowy samochodu ani też techniki jego naprawy. […]

Obsługa układu zasilania

Podczas napełniania zbiorników lub kanistrów paliwem, należy zachować jak największą czystość. Pył, kurz, woda i inne zanieczyszczenia, mogą przedostać się do zbiornika paliwa i w następstwie spowodować niedomagania precyzyjnych części układu zasilania. Przynajmniej raz na rok należy wyjąć zbiornik paliwa z samochodu i starannie przepłukać benzyną. Jeżeli zbiornik jest bardzo zanieczyszczony, a ścianki wewnętrzne są […]

Obsługa układu zapłonowego

Łatwość uruchamiania silnika, zużycie paliwa i moc silnika zależą w dużym stopniu od sprawnie działającego układu zapłonowego. W układzie zapłonowym reguluje się wyprzedzenie zapłonu, odległość styków przerywacza oraz odstęp pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej. Przy zbyt wczesnym zapłonie moc silnika zmniejsza się, występuje stukanie w silniku. W czasie uruchamiania silnika ręczną korbą rozruchową zbyt wczesny zapłon […]

Obsługa układu kierowniczego

Kątowy luz koła kierownicy nie powinien przekraczać 10 do 15° (rys. VII-8). Wielkość tego luzu najlepiej jest sprawdzać podczas postoju samochodu w garażu przy kołach kierowanych ustawionych na wprost. „Jeżeli przyczyną nadmiernego luzu koła kierownicy są zużyte sworznie kuliste drążków kierowniczych, należy sworznie wymienić. Luzy mechanizmu kierowniczego można wyregulować przez dociągnięcie łożysk ślimaka. Regulację przeprowadza […]

Obsługa układu chłodzenia

Przed każdym wyjazdem z garażu lub co 200 km jazdy należy sprawdzić poziom wody w chłodnicy. Jeżeli poziom wody znajduje się więcej niż 5 — 7 cm poniżej krawędzi wlewu, należy dolać miękkiej wody (najlepiej deszczowej). Przyczyną obniżenia się poziomu wody może być objętościowe zmniejszanie się spowodowane obniżeniem temperatury, wówczas po rozgrzaniu silnika poziom wody […]

Obsługa skrzynki biegów

Prawidłowo eksploatowana skrzynka biegów nie wymaga żadnych regulacji. Po stwierdzeniu nadmiernych luzów w układzie dźwigiem sterujących skrzynką biegów, należy wymienić gumowe przeguby dźwigni i cięgieł. Do smarowania skrzynki biegów stosuje się specjalne oleje przekładniowe. Ze względu na duże naciski występujące w łożyskach i pomiędzy zębami kół do smarowania skrzynki biegów powinny być używane oleje przekładniowe […]

Obsługa przegubów wału napędowego

Przeguby wału napędowego należy smarować dwa razy na rok. Na przegubach znajdują się specjalne smarowniczki, do których wtłacza się gęsty olej przekładniowy (łożysk krzyżaków przegubów nie smaruje się smarem stałym). Jeżeli przeguby nie mają smarowniczek, należy co 10 000 km przebiegu rozebrać je, wyjąć łożyska wałeczkowe i wymyć w czystej benzynie. Po nasmarowaniu i złożeniu […]

Obsługa podwozia samochodu

Rama podwozia i płyta podłogowa (od spodu) nie wymagają specjalnej obsługi. Raz na dwa lata (lub częściej) należy ramę i spód nadwozia oczyścić z rdzy i pomalować lakierem asfaltowym lub chloro-kauczukowym. Starannej -obsługi wymagają natomiast |zawieszenia kół. Przed smarowaniem należy podwozie wymyć strumieniem wody, osuszyć, a następnie spryskać olejem napędowym. Grube warstwy tłustych zanieczyszczeń oskrobać […]

Obsługa ogumienia

Przed przystąpieniem do wymiany lub naprawy ogumienia należy najpierw zdjąć koło. Aby zdjąć koło, należy podnośnikiem unieść oś. W tym czasie samochód powinien być unieruchomiony przez zaciśnięcie ręcznego hamulca i podstawienie klocków pod pozostałe koła. Nakrętki tarczy koła należy zluzować jeszcze przed podniesieniem koła, posługując się specjalnym kluczem korbowym (rys. YII-10). Po odkręceniu wszystkich nakrętek […]

Obsługa i regulacja układu hamulcowego

Przy regulacji hamulców mechanicznych (np. w samochodzie P-70) postępować należy w następującej kolejności: a) posługując się podnośnikiem, ustawić samochód na klockach w ten sposób, aby koła nie opierały się na ziemi a obracały się swobodnie; b) zwolnić całkowicie dźwignią ręcznego hamulca; c) wcisnąć pedał hamulca do głębokości 1/3 całkowitego skoku; w tym położeniu unieruchomić pedał […]

O prądzie elektrycznym

W starożytności, w okolicach miasta Magnezji, odkryto rudę żelazną, która miała dziwne własności. Kawałki tej rudy przyciągały z niewielkiej odległości opiłki żelazne. Rudę tę nazwano rudą magnetyczną (magnetytem). Własności przyciągania metali, czyli tzw. własności magnetyczne nabyć może każdy kawałek żelaza lub stali, jeśli poddać go działaniu magnesu lub umieścić w polu magnetycznym (np. w pobliżu […]

O paliwie samochodowym

Podstawowym rodzajem paliwa do samochodowych silników gaźnikowych jest benzyna otrzymywana z ropy naftowej. Ropa naftowa jest wydobywana z ziemi podobnie, jak węgiel lub sól. Ropa naftowa jest mieszaniną różnych związków, z których każdy ma sobie właściwą, różną od innych temperaturę wrzenia. Ta własność jest wykorzystywana do rozdzielenia ropy naftowej na poszczególne części, czyli frakcje, drogą […]

Natężenie, napięcie i praca prądu elektrycznego

W celu łatwiejszego zrozumienia zjawisk wywoływanych przez prąd elektryczny, możemy go porównać z przepływem wody przez pochyło ustawioną rurę. Natężenie prądu elektrycznego wyobraża przekrój rury, napięcie zaś szybkość przepływu. Jednostką natężenia prądu elektrycznego jest amper, oznaczany w skrócie literą A, a jednostką napięcia wolt oznaczany literą V. Jednostką pracy jest wat (W), który jest iloczynem […]

Nadwozia nowoczesnych samochodów

Nadwozia współczesnych samochodów znacznie różnią się od starych modeli FORDA, FIATA czy też samochodu DKW. Ponieważ nadwozie jest jednocześnie konstrukcją nośną, wykonanie jego jest bardzo staranne i skomplikowane. Nowoczesne nadwozie samochodu osobowego składa się z około 2000 różnych części. Dopiero zwiedzając fabrykę samochodów osobowych można bez trudu zrozumieć, że wyprodukowanie nowego typu nadwozia jest pracą […]

Mechanizmy sterowania gaźnikiem

Pedał przyspieszenia połączony jest układem dźwigni i cięgieł z przepustnicą mieszanki w gaźniku. Na tablicy rozdzielczej znajduje się gałka urządzenia rozruchowego. Wyciągnięcie gałki powoduje wzbogacenie mieszanki. Podczas ¡normalnej jazdy gałka ta powinna być wciśnięta do oporu. W niektórych samochodach znajduje się jeszcze druga gałka na tablicy rozdzielczej. Gałka ta nie jest bezpośrednio połączona z gaźnikiem, […]

Klasyfikacja i ogólny układ konstrukcyjny

Silnik — służy do napędzania samochodu. Układ chłodzenia — służy do odprowadzenia ciepła wytworzonego w silniku. Układ smarowania — filtruje i doprowadza olej do wszystkich miejsc silnika, w których występuje tarcie. Układ zasilania — to urządzenie dostarczające paliwo i wytwarzające mieszankę paliwa z powietrzem. Wyposażenie elektryczne — samochód jest zawsze wyposażony w dwa źródła prądu […]

Kadłub silnika i układ korbowy

Kadłub silnika jest wykonany z żeliwa lub aluminium. Cylindry tworzą jedną całość z kadłubem silnika lub też wykonane są jako oddzielne tuleje wstawiane lub wprasowane do kadłuba. Od strony dolnej do kadłuba przykręcona jest miska olejowa wytłoczona zwykle z blachy stalowej. Górną część cylindrów zamyka głowica silnika odlana z aluminium lub żeliwa. Tłok wykonany ze […]

Jak poznać budowę poszczególnych typów gaźników

W prawdziwym gaźniku wszystkie urządzenia są zestawione razem. Takie mechanizmy, jak urządzenie rozruchowe, urządzenie biegu jałowego itp. znajdują się w każdym gaźniku. Gaźnik może mieć jedno lub kilka urządzeń wyrównywujących skład mieszanki, które wzajemnie współdziałają. Aby poznać gaźnik, najlepiej rozebrać go na części. Musimy do tej pracy używać właściwych kluczy i wkrętaków, aby nie pokaleczyć […]

Instalacja zapłonowa

Sprężona mieszanka jest zapalana (następuje zapłon mieszanki) przez iskrę elektryczną przeskakującą w odpowiedniej chwili między elektrodami świecy zapłonowej, wkręconej w głowicę cylindra. Do wywołania iskry (tj. do przebicia wyładowaniem prądu warstwy sprężonej mieszanki, znajdującej się pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej) potrzebny jest prąd o napięciu 10 000 — 20 000 V. Wysokie napięcie potrzebne do zapłonu […]

Filtry powietrza

Silnik spalinowy zasysa podczas pracy duże ilości powietrza. Na przykład silnik o mocy 40 KM pobiera w ciągu minuty około 1000 litrów powietrza. Jeżeli w każdym litrze powietrza znalazłoby się tylko maleńkie ziarnko piasku lub pyłu, to już po niedługim okresie użytkowania silnika uległaby zniszczeniu gładź cylindrowa i części trące się silnika. W powietrzu zawsze […]

Filtry paliwa

Paliwo doprowadzone ze zbiornika do gaźnika zawiera zawsze pewną ilość zanieczyszczeń w postaci cząstek stałych, które mogą spowodować zatkanie precyzyjnych części gaźnika i w wyniku tego zakłócić pracę silnika. Do oczyszczania paliwa służą specjalne filtry wbudowane zwykle przy pompie paliwa lub też wykonane jako oddzielny element przykręcony do gaźnika. Szczeliny między metalowymi krążkami są tak […]

Dodatkowe urządzenia elektryczne w samochodzie

Zapoznamy się z niezwykle prostym urządzeniem, którego zasada działania jest często stosowana w samochodzie. Dwie deseczki skręcone na końcu śrubą objęte są w środku klamrą. Jeżeli górna deseczka będzie unieruchomiona, a dolną naciskać będziemy w kierunku pokazanym strzałką, to deseczki wygną się, a końce ich podniosą się. Zamiast deseczek, dwa paski metalu zespawane razem osadzone […]

Docieranie nowego samochodu

Każdy nowy samochód, jak również samochód po naprawie głównej, wymaga starannego dotarcia. Niektóre wytwórnie docierają silnik na specjalnym stanowisku w fabryce. Niezależnie od tego, każda instrukcja fabryczna podaje dokładnie wielkości przebiegów samochodów w okresie docierania. Okres docierania ma zasadniczy wpływ na całą dalszą eksploatację samochodu i wielkość przebiegu do naprawy głównej. Instrukcja fabryczna każdego samochodu […]

Dobór paliwa do gaźnikowego silnika

Im liczba oktanowa paliwa jest wyższa, tym lepiej nadaje się to paliwo do silników o wyższym stopniu sprężania. Użytkując samochód z silnikiem o niskim stopniu sprężania, nie ma potrzeby stosowania paliw wysokooktanowych. Posiadając jednak samochód z silnikiem o dużym stopniu sprężania, konieczne jest stosowanie lepszych gatunków paliw o wyższej liczbie oktanowej. Wszelkie amatorskie sposoby podnoszenia […]

Budowa i działanie gaźnika

Zadanie gaźnika polega na dokładnym rozpyleniu paliwa i zmieszaniu go z powietrzem. Taka mieszanka nadaje się do wybuchowego spalenia w cylindrach silnika. Spalanie paliwa jest to proces jego utleniania, tzn. chemicznego łączenia z tlenem. Niezbędny do przebiegu tego procesu tlen znajduje się w powietrzu. Aby przyspieszyć proces spalania w cylindrach silnika, paliwo należy doprowadzić do […]

Aparat zapłonowy

W aparacie zapłonowym znajduje się pięć oddzielnych urządzeń: a) przerywacz, b) rozdzielacz zapłonu, c) odśrodkowy regulator zapłonu, d) podciśnieniowy regulator zapłonu, e) ręczny regulator zapłonu. Aparat zapłonowy umieszczony jest na kadłubie silnika, w miejscu łatwo dostępnym (w celu umożliwienia koniecznych regulacji). Wałek aparatu zapłonowego napędzany jest przez wał rozrządu. Na dwa obroty wału korbowego, wałek […]

Akumulator

Akumulator jest przechowalnią (zasobnikiem) energii elektrycznej, która zmagazynowana jest w nim w postaci energii chemicznej. Ta energia chemiczna, zależnie od potrzeby, może być z powrotem zamieniona na energię elektryczną i w tej postaci odbierana z akumulatora. Najprostszy akumulator »(ogniwo) składa się z dwóch ołowianych prętów lub płytek, zanurzonych w (naczyniu z elektrolitem. Elektrolit — jest […]

top